- Laadpassen:
- Onze Blue Motion pas was op veel plekken te gebruiken.
- Op diverse plekken kon je nu ook met een creditcard laden.
- Het was aanzienlijk drukker bij de laadpalen op weg naar Zuid-Duitsland dan drie jaar eerder in Noord-Duitsland.
- Er waren veel nieuwe snelladers gerealiseerd langs Duitse snelwegen. Daar kon onze Zoë niet laden (het Ecobusje wel trouwens). Het was druk bij de snelladers. Maar omdat mensen daar ook vaak na 20 minuten weer wegrijden, zagen we nauwelijks mensen die moesten wachten.
- Onze Zoë heeft alleen een AC-aansluiting. Dit type wordt relatief schaarser langs de Duitse snelweg. (De nieuw gerealiseerde kasten hebben deze lader niet, die hebben dus alleen snelladers). Maar omdat de meeste elektrische auto’s inmiddels snelladers hebben, was het ook niet druk voor de AC-aansluitingen. We hoefden nooit te wachten.
- We hebben wel vaker een paal getroffen die aangaf in storing te zijn. Eerst reden wij, net als anderen, gewoon maar door naar de volgende Raststatte met laadgelegenheid. Maar laten dachten we; we kunnen ook gewoon bellen naar de aanbieder. En dan werd de storing op afstand verholpen.
- We hebben wel nog twee keer een vreemde storing gehad. Stonden we aan een bepaalde laadpaal samen met iemand die de snellader ging gebruiken. Kregen onze Zoë via AC-lader nauwelijks stroom meer zodra die snellader werd gebruikt voor een andere auto. We kregen een beetje een minderwaardigheids gevoel van deze oneerlijke verdeling ;-).
- Het is dus altijd goed om te plannen te gaan laden op een plek vóórafgaand aan de uiterste laadplekken in je bereik. De routeplanner vonden wij goed werken (voor Duitsland dus in ieder geval!): de routeplanner van GoingElectric.de.