Welkom bij Ecobusje.nl


Ons Ecobusje

Er wordt nog gewerkt aan deze pagina.

Het Ecobusje is een elektrische Fiat e-Scudo uit 2022. Hij is te huur bij ons in Rotterdam, op loopafstand van station Rotterdam Noord. Hieronder lees je over de kampeer “specs”, de kampeerinventaris en de auto zelf.

De binnenkant van de bus, foto van ’t Beeld Atelier, 2023.

Kampeer “specs” in de bus

Het ontwerp van het kampeerbusje is van Campr. Dit bedrijf had een mooi standaard ontwerp met diverse keuzeopties voor Volkswagen Transporters. Maar met ons als eerste klant hebben ze hun ontwerp aangepast voor de serie elektrische busjes van Peugeot, Toyota, Opel en Fiat (respectievelijk de Expert, Proace, E-Vivero, e-Scudo). Met natuurlijk ook een aanpassing zodat de bus “all-electric” is. Dit heeft geleid tot onderstaande kampeer “specs”.

  • Rijden: maximaal 2 personen (2 autostoelen)
  • Slapen: maximaal 4 personen (knus)
    • Onder het hefdak: 185 bij 110 cm
    • Benedenbed: 180 bij 120 cm.
  • Hefdak met zonnepaneel (zie foto verderop op deze pagina)
  • Accupakket voor elektrisch koken, verlichting etc. Deze ‘kleine’ accu is aangesloten op de accu van het voertuig.
  • Uitdraaibare luifel aan lange zijde
  • Hoekbank die omgebouwd kan worden tot bed.
  • De twee autostoelen die het leefgedeelte in kunnen draaien.
  • Te verplaatsen en te verwijderen tafeltje binnen
  • Keuken met 2 inductiekookplaten en 1 spoelbak/gootsteen.
  • 1 schoonwatertank, 1 vuilwatertank, beide 15 liter.
  • Vaste (links, in verlengde keukenblok) en flexibele bergruimte (onder bed/hoekbank).
  • Verlichting
  • 2 leeslampjes
  • Gordijntjes
Het bed beneden (120 x 180) uitgeklapt & opgemaakt.
Het klapbed boven
Bed onder het kapdak (110 bij 185 cm)

We zijn heel benieuwd naar het samenspel tussen de accu van het voertuig en de ‘huishoudaccu’. Wat zijn bv de “off-grid” prestaties als je wel nog accu wil over houden om weer verder te rijden? En in hoeverre is het zonnepaneel toereikend voor de ‘huishoudaccu’? We zullen posten over onze bevindingen!

Tiemen Jan en Lotte

Kampeerinventaris

De inventaris wordt nog uitgebreid.

  • Keuken:
    • Cafetière
    • 2 pannen
    • 1 koekenpan
    • 3 sets bestek (mes, vork, lepel)
    • 4 platte borden
    • 2 diepe borden
    • 3 grotere kommen (yoghurt, soep etc.)
    • Slakom met slacouvert
    • 2 bakjes met deksel
    • Klein koksmes
    • Keukenmesje
    • Kaasschaaf
    • Kurkentrekker/bieropener
    • Siliconen pollepel
    • Opscheplepel
    • 2 onderzetters
    • Snijplank
    • Schaar
    • 2 emaille mokken
    • 4 multifunctionele glazen
    • Handdoek en Theedoek
    • Afwasteil (opvouwbaar) met afwasmiddel, afwasborstel/spons
    • Allesreiniger en schoonmaakdoekje
    • Vergiet (opvouwbaar)
    • Blikopener
    • Siliconen spatel
    • Garde
    • Soeplepel
    • Schuimspaan
  • Overig binnen:
    • Moltons en hoeslakens
    • EHBO-kit
    • Brandblusser
  • Buiten:
    • 2 stoelen voor buiten
    • 1 tafel voor buiten
Met de buitenstoelen en het tafeltje. Foto ’t Beeld Atelier, 2023.

Optionele kampeerinventaris

  • ‘Laadleestas’ – met een willekeurige selectie boeken van ons (gratis)
  • ‘Laadescape’ – een zelfontworpen raadsel voor in en rond de bus (in ontwikkeling, gratis)
  • Porta Potti – chemisch toilet (€10, zelf de toiletvloeistoffen meenemen en schoon inleveren)
  • Fietsendrager voor max. 2 (elektrische) fietsen – Thule Easyfold (€5 per dag)

“Specs” Fiat e-Scudo

Fiat, Peugot, Opel en Toyota maken samen hun elektrische busjes. De Fiat E-Scudo is zo het meerlingzusje van Peugot’s E-Expert, Opel’s E-Vivaro en Toyota’s Proace Electric.

  • 75 kW Lithium-ion met een theoretisch bereik van 329 km (bron: Fiat)*
  • Laadtype 2, snellaadtype CCS
    • Met snelladen kom je binnen 40 min. van 20 naar 80%
    • Met standaard laden (11 kWh) is de batterij in 7,5 uur van 0 tot 265 km geladen
  • Lengte: 4,95 m (formaat “standard”).
  • Zijdeur en achterdeuren
  • Trekhaak (voor maximaal X kg).
  • Ingebouwde “Bearlock”, mechanisch stuurslot tegen diefstal
  • Hulpmiddelen t.b.v. veiligheid:
    • Achteruitrijcamera (doet het niet i.c.m. fietsendrager)
    • Verkeersbordherkenning (het herkennen van snelheidsbeperkingen en inhaalverboden, dit wordt weergegeven op het dashboard)
    • Forward Collision Warning en Autonomous Emergency Braking (waarschuwing wanneer het systeem voetgangers of voertuigen signaleert die zich op traject bevinden. Automatisch afremmen bij botsrisico)
    • Rijstrookwaarschuwing
    • Side blind-spot alert (met sensoren worden voertuigen gedetecteerd die zich in blinde hoek van bestuurder bevinden)
    • Grip control
    • Automatic Emergency (maximale fractie in alle weersomstandigheden)

* In de tabel hieronder de cijfers m.b.t. bereik uit de EV-database. Ons busje ondervindt nog een beetje extra luchtweerstand door het (ingeklapte) klapdak, de (ingeklapte) luifel en evt. de fietsendrager.

GebruikWinterZomer
Stad285 km395 km
Snelweg185 km230 km
Gecombineerd230 km295 km
De EV-database geeft een indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. Voor ‘Snelweg’ wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route (bron: ev-database.nl)